Zarezerwowaliście bilety na podróż, wykupiliście wycieczkę, ale z obawy przed koronawirusem wolelibyście z nich zrezygnować. Czy można zwrócić bilety bez dodatkowych opłat? Czy jeśli anulujemy wykupioną wycieczkę, otrzymamy pełen zwrot kosztów? Kiedy można liczyć na odszkodowanie?
Epidemia koronawirusa namieszała w turystyce i poważnie wpłynęła na decyzje nie tylko rodzin z dziećmi, ale też wszystkich podróżujących pasażerów. Zastanawiamy się, gdzie można bezpiecznie polecieć, czy w tak wyjątkowych okolicznościach możemy odwołać lot lub wycieczkę z biura podróży. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oficjalnie ustosunkował się do tych wątpliwości.
Koronawirus – gdzie jest, a gdzie nie ma?
Wśród krajów, w których między grudniem 2019 r. a marcem 2020 r. wystąpiły największe ogniska wirusa, znajdują się Chiny, Korea, Włochy, Iran, Japonia, Francja, Niemcy, Hiszpania, Singapur i Stany Zjednoczone. W związku z tym do pierwszych pięciu Główny Inspektorat Sanitarny oficjalnie odradza podróże ze względu na ryzyko epidemiologiczne. Jednak Polacy w obawie przed zarażeniem wstrzymują też podróże w inne zakątki świata, np. najchętniej wybierane na wakacyjne cele wycieczek z biurami podróży Grecję, Turcję, Bułgarię, Egipt czy Hiszpanię (dane Polskiej Izby Turystyki dla 2019 roku).
Koronawirus – rezygnacja z wycieczki?
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny ogłosił 2.03.2020 r., że zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy w sprawie udziału w wycieczce lub wczasach, jeśli wystąpią nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności mające znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego.
Co z odszkodowaniem? “Rezygnując z wycieczki, konsument może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie” – czytamy w komunikacie prasowym UOKiK-u.
Jak biura podróży będą podejmować decyzję o tym, czy okoliczności faktycznie są “nadzwyczajne i nieuniknione”? Tomasz Chróstny wyjaśnia, iż w przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić, czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego.
Zaleca też korzystanie z darmowej pomocy prawnej świadczonej przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta, a w rozmowach z biurami podróży uzasadnianie swoich próśb oficjalnymi informacjami dostarczanymi przez Główny Inspektorat Sanitarny, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia (WHO).
Koronawirus – anulowane bilety lotnicze
Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. UOKiK wyjaśnia bowiem, że przy zakupie biletów lotniczych nie ma szczególnych przepisów prawnych uwzględniających “nadzwyczajne okoliczności” umożliwiające anulowanie biletu.
Jak czytamy w komunikacie: “Do czasu wykonania usługi można – co do zasady – dokonać zmiany terminu lotu lub nawet zwrócić bilet lotniczy. Jednocześnie przewoźnik może zastrzec, że pasażer ponosi konsekwencje finansowe takich zmian. Kwestie te, ponieważ nie reguluje ich prawo lotnicze, określają regulaminy przewoźników oraz stosowane przez nich taryfy”.
A więc w skrócie – w tej kwestii jesteśmy zdani na linie lotnicze i ich indywidualne ustalenia.
Zobacz też:
>> Ranking najlepszych atrakcji dla dzieci w Polsce 2020 r. <<
Koronawirus a odwołane loty
W obliczu epidemii koronawirusa linie lotnicze zdecydowały się ograniczyć loty w wybranych kierunkach – zarówno z Polski, jak i na świecie. Popularni w Polsce przewoźnicy tacy jak LOT, Wizz Air czy Ryanair ograniczyli loty z Polski do Włoch, częściowo też do Izraela. Inne linie światowe, np. SWISS, Brussels Airlines, Eurowings czy Austrian całkiem odwołały loty do Chin, Korei Południowej i Iranu. Z kolei Turkish Airlines wykreśliło w tej chwili ze swoich destynacji Chiny, Iran i Włochy. Ponadto Air France i KLM mają nie obsługiwać lotów do Chin przynajmniej do końca marca 2020 r. Również Lufthansa wyraźnie ograniczyła loty do Azji, Włoch i Iranu i planuje zastosować tę praktykę również w przypadku połączeń do Niemiec. DELTA i American Airlines okresowo zrezygnowały z lotów do Mediolanu. Lista ta nie wyczerpuje wszystkich przewoźników, ale podajemy te przykłady z jednego powodu.
Warto wiedzieć, że jeśli nasz lot zostanie odwołany, musimy zostać o tym poinformowani przez przewoźnika jak najszybciej i możemy za darmo zmienić rezerwację lub otrzymać pełen zwrot kosztów za bilet.
Czy należy nam się wówczas odszkodowanie? To już nie jest takie oczywiste. Zgodnie z rozporządzeniem EU 261/2014 odszkodowanie przysługuje, gdy przewoźnik poinformuje nas o zmianie na mniej niż dwa tygodnie przed planowaną podróżą. W przypadku linii Wizz Air oraz Ryanair zmiany w rozkładzie wchodzą w życie od 11 marca, więc pasażerom nie będzie przysługiwać rekompensata.
Koronawirus a anulowanie noclegu
Jeśli nasz lot został odwołany, a my mamy zarezerwowany nocleg, czy mamy prawo do anulowania noclegu bez ponoszenia dodatkowych opłat? Raczej nie, chociaż wiele zależy od tego, w jaki sposób i w jakim portalu ów nocleg zamówiliśmy. Wybór najpopularniejszej, bo najtańszej opcji bezzwrotnej w serwisie Booking.com, nie daje nam zwrotu kosztów także w obliczu koronawirusa. Może warto więc rozważyć rezerwację noclegu z możliwością bezpłatnego odwołania rezerwacji, zwłaszcza jeśli wiemy, że sytuacja na świecie jest dynamiczna, a nasze plany mogą zmienić się z dnia na dzień?
Inny popularny portal do rezerwacji noclegów Airbnb wdrożył politykę okoliczności wyjątkowych i na swojej stronie obszernie informuje gospodarzy i podróżnych o ich prawach. Co najważniejsze – mamy tu możliwość anulowania noclegu bez opłat, o ile dotyczy ona kraju, w którym gwałtownie rozprzestrzenia się koronawirus.
Koronawirus – objawy
Do najczęstszych objawów koronawirusa należą:
- gorączka,
- kaszel,
- duszności,
- ból mięśni,
- zmęczenie.
Wirus przenosi się drogą kropelkową i najczęściej dotyczy osób dorosłych. W 80% odnotowanych przypadków miał łagodny przebieg, u 14 % choroba miała przebieg ciężki, a u 5% – krytyczny.
Koronawirus. Jak się chronić przed koronawirusem?
Ponieważ wirus przenosi się drogą kropelkową, możemy chronić się przed nim, zachowując odległość co najmniej 1-1,5 m od zarażonej osoby, która kicha czy kaszle. Dodatkowo pamiętajmy, że wirus osłonięty jest cienką warstwą tłuszczową, którą z powodzeniem niszczą detergenty, mydło i środki dezynfekcyjne.
W miejscach dotkniętych epidemią:
- unikajmy kontaktu z chorymi,
- unikajmy miejsc zatłoczonych oraz targów z żywymi lub martwymi zwierzętami,
- unikajmy kontaktu ze zwierzętami i ich odchodami,
- przestrzegajmy higieny rąk i żywności (częste mycie rąk wodą z mydłem lub dezynfekowanie roztworem na bazie alkoholu i jedzenie ze sprawdzonych źródeł).
Poza miejscami bezpośrednio dotkniętymi epidemią:
- przestrzegajmy higieny rąk (częste mycie rąk wodą z mydłem lub roztworem na bazie alkoholu),
- dbajmy o higienę żywności i sprawdzone źródło jedzenia,
- podczas kaszlu i kichania zakrywajmy nos i usta zgiętym łokciem lub chusteczką, a tę wyrzucajmy od razu do kosza,
- unikajmy dotykania dłońmi oczu, ust i nosa, które w wypadku obecności wirusa na dłoniach może przyspieszyć zarażenie.
Koronawirus a planowanie wakacji 2020 – bezpieczeństwo
Dziś trudno jednoznacznie stwierdzić, jak wirus będzie się rozwijał. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wraz z zakończeniem sezonu zimowego, wirus przestanie zakażać tak intensywnie jak obecnie. Nie brakuje też głosów, że to wirus, z którym musimy nauczyć się żyć i funkcjonować. Obecnie Główny Inspektor Sanitarny nie zaleca podróżowania do Chin oraz Korei Południowej, Włoch (w szczególności do regionu Lombardia, Wenecja Euganejska, Piemont, Emilia Romania), Iranu, Japonii, Tajlandii, Wietnamu, Singapuru i Tajwanu. Sytuacja jest jednak bardzo dynamiczna i lista krajów może zmieniać się z dnia na dzień.