Największe i najbardziej zaludnione miasto Zjednoczonych Emiratów Arabskich posiada system komunikacji, którego nie powstydziłaby się niejedna europejska metropolia.
Rosnąca popularność Dubaju nie bierze się tylko z mody czy snobizmu. W mieście powstały liczne atrakcje, także dla dzieci, a niektóre z nich są absolutnie niepowtarzalne. Parki rozrywki, plaże, restauracje, hotele, a także majestatyczne wieżowce z najwyższym budynkiem na świecie przyciągają tłumy turystów. Jednak Dubaj nie odniósłby takiego sukcesu, gdyby nie dobrze zorganizowany transport miejski, który w dodatku nie musi wcale być bardzo drogi.
Metro
W każdej liczącej się na świecie metropolii podstawą rozwoju jest szybka i niezawodne komunikacja szynowa, która nie stoi w korkach. Dubajskie metro nie odstaje pod tym względem i świetnie spełnia swoją funkcję. Działają tu dwie linie – czerwona i zielona, liczące razem około 75 km długości. Były budowane w latach 2005-2011, obsługiwane są przez nowoczesne, w pełni zautomatyzowane pociągi bez motorniczego. Dojedziemy nimi do wszystkich najważniejszych punktów w mieście, a ponieważ w centrum linie metra przebiegają nad ziemią, można przy okazji podziwiać widoki.
Od soboty do środy linia czerwona kursuje w godzinach 5.00-00.00, w czwartki 5.00-1.00. Natomiast linia zielona od soboty do środy w godzinach 5.30-00.00, a w czwartki 5.30-1.00. W piątki obie linie działają w godzinach 10.00-1.00. Warto podkreślić, że metro jest nadal rozbudowywane na zbliżające się EXPO 2020.
Karta NOL
Za przejazd można zapłacić kartą NOL, która obowiązuje we wszystkich publicznych środkach komunikacji w Dubaju (także w tramwajach, autobusach, niektórych taksówkach i w tzw. wodnych autobusach, może być też używana do płacenia za parkingi). Karty można kupić na wszystkich stacjach metra, przy niektórych przystankach autobusowych, w automatach i przez Internet. Karta NOL to rodzaj elektronicznej portmonetki, którą trzeba najpierw doładować odpowiednią kwotą, a potem przyłożyć do czytnika w którymś ze środków transportu, a ten pobierze odpowiednią kwotę. Koszt jednej podróży to minimum 3 AED (niecałe 3 zł, dla uproszczenia można stosować przelicznik 1 dirham - 1 złoty). Srebrna karta upoważnia do przejazdów klasą ekonomiczną w metrze i kosztuje 25 AED (w tym równowartość 19 AED do wydania na przejazdy), natomiast złota karta, choć kosztuje tyle samo, upoważnia do przejazdu w strefie Gold Class w metrze. Opłata pobierana za taką podróż jest wyższa niż w strefie ekonomicznej. Trzeba wiedzieć, że składy metra w Dubaju podzielone są na 3 strefy – większość wagonów stanowi klasa ekonomiczna, 2 wagony to zazwyczaj Gold Class (mniejszy tłok oraz wygodniejsze siedzenia) oraz osobny 1 lub 2 wagony przeznaczone wyłącznie dla kobiet i dzieci. Oczywiście obie karty działają także w innych środkach komunikacji, w których nie ma stref Gold Class. Wówczas ze złotej karty pobierana jest zwykła opłata. Można też kupić czerwony papierowy bilet w cenie 2 AED plus koszt co najmniej jednej podróży (maksymalnie do 10). Od niedawna karta NOL dostępna jest też za pośrednictwem aplikacji na smartphone’y.
Czytaj też: Dubaj - bezpieczeństwo
Autobusy i tramwaje
Uzupełnieniem metra są autobusy i tramwaje. Te ostatnie działają na terenie Dubaju od niedawna (2014 rok). Kursują od soboty do czwartku między 6 rano a 1 w nocy, a w piątek między 9 rano a 1 w nocy. Przejazd całą linią, która prowadzi na początek Jumeirah Palm zajmuje około 40 minut. Stamtąd można wyruszyć w podróż po wyspie koleją Palm Monorail na estakadzie. Prowadzi aż do słynnego hotelu Atlantis oraz parków rozrywki Dolphin Bay czy Aquaventure. Obowiązują na niej inne, droższe bilety. Bardziej rozbudowane są linie autobusowe obsługiwane przez nowoczesne autobusy (co ciekawe, w dużej mierze pochodzące od polskiego producenta). Większość przystanków w centrum posiada nawet własną klimatyzację i uwierzcie, to nie fanaberia, tylko konieczność.
Pierwsze rzędy w autobusach są wydzielone tylko dla kobiet i dzieci. Autobusy kursują z ważniejszych przystanków w godzinach 5.00-00.00, do głównych stacji metra dowożą między 5.15 a 1.15, natomiast z mniejszych przystanków odjeżdżają od 5.00 lub 6.00 do 22.00 lub 23.00. Pamiętajcie, że w komunikacji miejskiej jest całkowity zakaz jedzenia i picia.
Samochód i taksówka
Drogi w Dubaju, zwłaszcza w centrum, pomimo wielu pasów ruchu bywają zatłoczone. Dlatego trzeba się z tym liczyć, wypożyczając samochód lub zamawiając taksówkę. W takim wypadku zapłacimy więcej, choć przy kliku osobach takie rozwiązanie może też być korzystne. Wypożyczalnie samochodów funkcjonują tutaj tak jak na całym świecie, potrzebne jest prawo jazdy, paszport i ważne OC. Dostępne są punkty międzynarodowych firm, a także mobilne aplikacje, które ułatwiają wynajem. Paliwo jest tańsze niż w Polsce. Jeśli ktoś chce poczuć prawdziwy klimat Dubaju, może też wypożyczyć naprawdę luksusowy samochód.
Taksówki są dość przystępne cenowo, nie kosztują więcej niż w Polsce, a nawet nieco mniej, chyba, że skorzystacie z LEXUS Taxi (tam opłaty są podwójne). Również taryfa nocna oczywiście będzie wyższa. Taksówki z różowym dachem prowadzone są przez kobiety. Większość kierowców to Pakistańczycy lub Filipińczycy. Czasami przyda Wam się GPS w Waszym telefonie, żeby dobrze określić cel Waszej podróży (warto pobrać mapę offline). Bardzo dobrze funkcjonują tu także takie aplikacje jak UBER.
Transport wodny
Alternatywą dla transportu drogowego czy szynowego są statki – dzięki położeniu nad Kanałem Dubajskim transport wodny jest różnorodny i dobrze rozwinięty, a także pozwala czasem zaoszczędzić czas (łodzie nie stoją w korkach). Można korzystać z tzw. taksówek wodnych (kursują codziennie od 10.00 do 22.00) lub wodnych autobusów (kursują między Dubai Marina Walk, Marine Promenade, Marina Terrace i Dubai Marina Mall, od soboty do czwartku między 10.00 a 23.00, a w piątki od 12.00 do 00.00). Regularnie pływają też promy wycieczkowe z różnych punktów miasta (ceny od 15 AED). Rejs trwa około godziny. Poza tym codziennie od rana do późnego wieczora kursują tradycyjne łodzie (Abra) o różnej wielkości i napędzie (przepłynięcie z jednej na drugą stronę kanału np. do targu przypraw do koszt 1 AED od osoby).
Można również wynająć taką łódź na wyłączność, podobnie jak szybkie motorówki czy jachty. Podróż Kanałem Dubajskim pozwala podziwiać piękne widoki - w miejscu, w którym przecina on Sheikh Zayed Road – główną arterię miasta – znajduje się potężny podświetlany sztuczny wodospad.
Rower
Nad Kanałem Dubajskim przebiega ścieżka biegowa długości 3 km oraz malownicza droga rowerowa długości 12 km. Ścieżki rowerowe przechodzą też przez centrum, w okolicy głównych węzłów komunikacyjnych. Istnieje system roweru miejskiego, który posiada sporo stacji (BYKY), przy których można wypożyczyć i zostawić rower. Ceny maleją wraz z długością wypożyczenia - za pół godziny zapłacimy 15 AED, za 1 godzinę 20 AED, za 2 godziny 25 AED, a za 5 godzin 40 AED, a za cały dzień 80 AED.
Dojazd z lotniska
W okolicy Dubaju funkcjonują 2 lotniska – Port Lotniczy Dubaj (DXB) położony zaledwie 5 km od miasta i Port Lotniczy Dubaj-Al-Maktum (DWC) oddalony o 37 km. Port Lotniczy Dubaj to obecnie największe lotnisko w kraju, główny hub linii Emirates, która łączy Dubaj z Warszawą. Lotnisko jest bardzo dobrze skomunikowane. Przy terminalu 1 i 3 zatrzymuje się czerwona linia metra, niedaleko terminalu 2 stację ma linia zielona. Również autobusy odjeżdżają sprzed wszystkich terminali.
Port Lotniczy Dubaj-Al-Maktum zwany też Dubai World Central jest w rozbudowie i docelowo ma stać się największym lotniskiem świata. Lądują tu samoloty Wizzair z Katowic. Z lotniska kursują 2 autobusy – F55 (co godzinę w czasie kursowania metra, dojeżdża do stacji metra Ibn Battuta) i F55A (nocny, poza godzinami kursowania metra, dojeżdża do stacji Satwa Bus Station w centrum). Podróż zajmuje około 40 minut.
Przeczytajcie również: