Jeśli stoisz przed wyborem samochodu rodzinnego, zapewne masz tyle samo dylematów ile mieliśmy my przez ostatnie miesiące. Jak pogodzić funkcjonalność, oszczędność z ciekawym wyglądem i odpowiednią wielkością auta? Pewnie spora część z Was jak i my dotąd jeździliśmy najpopularniejszym wśród rodzin "kombi". Stwierdziliśmy jednak, że przyszedł czas na zmiany!
PS: jest już niecały rok od zakupu, 19 200 km za nami, poniższego zdania nie zmieniliśmy!
Przed zakupem (a bardziej leasingowaniem) samochodu przeczytaliśmy sporo recenzji każdego z modeli, które braliśmy pod uwagę. Teraz, gdy decyzja została podjęta, postanowiliśmy podzielić się z Wami naszą opinią i podsumowaniem naszego wyboru. Będzie mniej o cyferkach i koniach mechanicznych, a więcej o funkcjonalnościach i powodach takiego, a nie innego wyboru.
Wybieramy idealne rodzinne auto
Ze względu na przejeżdżane przez nas dłuższe dystanse i niestety problemy z kręgosłupem myśleliśmy o czymś wyższym, gdzie pozycja za kierownicą byłaby jak najbardziej komfortowa. Moda na SUVy nabiera tempa, więc i my wpadliśmy na podobny pomysł. Jednak po kilku jazdach próbnych okazało się, że o ile wygląd większości z nich robi wrażenie, to wielkość wnętrza i jego funkcjonalność już nie koniecznie (mamy na myśli najpopularniejsze SUVy - nie koniecznie olbrzymy typu Audi Q7 czy VW Touareg, z których walorami ciężko dyskutować, jednak budżet rodzinny był daleki od takich rozwiązań).
Serce czy rozum?
Byliśmy pewni, że ostatecznie staniemy przed takim dylematem: wybrać sercem czy rozumem. Jednak gdy poznaliśmy bliżej nowego Tourana, wiedzieliśmy, że i serce i rozum wskażą właśnie ten samochód jako idealny dla naszej rodziny. Najczęściej jeździmy w składzie 2+2, dzieci raczej już wyrośnięte 9 i 12 lat, więc potrzebują sporej przestrzeni. Jest jeszcze jeden członek rodziny "YODA" - czyli "mieszaniec kaszubski", którego wyjątkowej urody uszy zdecydowały o tak pięknym imieniu :). Od czasu do czasu zdarza nam się przejechać krótkie dystanse w większym składzie, stąd opcja 7 miejscowa to duży plus, choć nie była dla nas decydująca.
Dlaczego zdecydowaliśmy się na Tourana?
Bardzo lubimy rzeczy praktyczne i wygodne - taki jest właśnie Touran. Pozycja za kierownicą nie ustępuje wygodą żadnemu SUVowi. Co więcej, Touran zapewni Wam widoczność, o której w większości SUVów możecie tylko pomarzyć. Przestrzeń i elastyczność to cechy, którymi ten mini VAN wygra porównanie z kompatkowymi SUVami. Powiecie jednak, że SUV = komfort. Trudno się nie zgodzić, jednak w najnowszej generacji Tourana ten element stał się priorytetem, tak aby długie podróże były maksymalnie komfortowe dla całej rodziny. Fotel kierowcy ergoActive z fotelami przednimi Top-Komfort to opcja, którą od razu pokochaliśmy. Regulacja w 14 płaszczyznach, podgrzewanie i masaż...to zestaw, który ucieszy każdego kierowcę. W innych samochodach często nie było możliwości regulacji położenia zagłówka bardziej niż "góra-dół", tutaj mamy możliwości regulacji w dwóch płaszczyznach. Estetycznie wykonane panele drzwi bocznych z ciekawym oświetleniem Ambiente. Dodatkiem, który nas bardzo ucieszył jest podgrzewana przednia szyba. Nie garażujemy samochodu, więc zimą wciśnięcie jednego przycisku zamiast "skrobania" to perfekcyjna opcja. Więcej o użytecznych dodatkach napiszemy w kolejnym artykule.
Wnętrze i jakość wykończeń zrobi na Was pozytywne wrażenie. Elegancka tapicerka wykonana z przyjemnej w dotyku i łatwej do czyszczenia alcantary i weluru. Przyjemna deska rozdzielcza, w której króluje 8 calowy wyświetlacz dotykowy, a w zasadzie Wasz multi-komputer pokładowy. Zestaw Composition Media w połączeniu z system nawigacji satelitarnej Discover Media z Car-Net: Guide & Inform Basic oraz kamerą cofania daje bardzo dużo możliwości (w opcji nawet możliwość podglądu co robią dzieci na tylnych siedzeniach). O ich zaletach również napiszemy w kolejnym artykule :).
Podróżując z dziećmi często regulowaliśmy klimę tak, aby to im było "dobrze", obniżając poziom własnego komfortu. W wersji Highline w Touranie nie musicie szukać kompromisów. Klimatyzacja automatyczna Pure Air Climatronic posiada 3-strefową regulację - osobną dla kierowcy, pasażera i tylnego rzędu siedzeń - dobrze przemyślane! Dodatkowo klima posiada filtr antyalergiczny - chyba nie musimy Was przekonywać o słuszności tego dodatku.
Wszechstronny jak Touran!
Możliwości konfiguracji siedzeń i rozwiązania zaproponowane w tym modelu to "majstersztyk" i jeden z najważniejszych powodów, dla których to właśnie Touran będzie kompanem naszych podróży przez najbliższe lata. Przestrzeń i wszechstronność zachwyciły nas od pierwszego kontaktu z Touranem. Koniec z kłótnią kto ma siedzieć na środkowym miejscu tylnego rzędu. Brak "tunelu" po środku auta pozwala na każdym miejscu siedzieć bardzo wygodnie nawet osobom dorosłym.
7 miejsc VW Touran
Każde z tylnych siedzeń (nie ma tu wspólnej kanapy!) wyregulujecie osobno - można zmienić nachylenie, ale też każde przesunąć do przodu/tyłu czy zupełnie złożyć zyskując np. stolik pomiędzy fotelami. Dzieciaki z tyłu mają do dyspozycji rozkładane stoliki z uchwytem na napoje oraz wielkie schowki w drzwiach. Schowki to też znak rozpoznawczy tego modelu - w samochodzie jest ich ponad 40 !!!
System składania siedzeń Fold-Flat jest tak prosty, że z jego obsługą poradzą sobie Wasze dzieci - jeden uchwyt i już krzesło jest w nowej pozycji. Nie ważne czy jedziecie w czwórkę, piątkę czy siódemkę - bez problemu dostosujecie fotele tak, aby wszystkim było wygodnie.
Zobaczcie sami przykładowe możliwości konfiguracji siedzeń:
Wszyscy porównują bagażniki w litrach - tych zmieści się tu aż 1980 l w wersji 5 osobowej i 1857 l w wersji 7 osobowej (w obu przypadkach przy złożonych siedzeniach). Minimalna pojemność bagażnika to 834 l przy 5 pasażerach lub 137 l przy 7 zajętych miejscach. Litry pojemności bagażnika oddają wielkość, ale nie koniecznie funkcjonalność bagażnika. Ze względu na regularne kształty i zupełnie płaską podłogę (po złożeniu siedzeń), możecie przewieźć praktycznie wszystko - od szafy z Ikea, drzwi z Castoramy nie wspominając o ilości walizek - bo zdecydowanie częściej do tego będziemy używać ten samochód. Zobaczcie tutaj wszystkie opcje "ułożenia" bagażnika. Przy całkowicie złożonych siedzeniach możecie uciąć sobie nawet wygodną drzemkę. Podczas naszej pierwszej dłuższej podróży (przy schowanych 2 dodatkowych miejscach), bagażnik służył nam nie tylko do przewożenia bagaży - doskonale sprawdził się jako świetne miejsce na przebieralnię i miejsce na piknik z widokiem na góry.
Najlepsi testerzy bagażnika VW Touran
Bezpieczeństwo
Jednym z istotniejszych czynników decydujących o zakupie tego, a nie innego modelu był poziom bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem pasażerów tylnego rzędu siedzeń. Nie znamy się na wszystkich nowoczesnych systemach, jednak wiemy, że ESP wraz z ASR, ABS, EBV, MSR czuwają nad naszymi podróżami. Dla wielu z Was wygodnym będzie opcja Isofix - przygotowanie do montażu fotelików dziecięcych na wszystkich siedzeniach z tyłu. O poziomie bezpieczeństwa świadczy też ilość poduszek powietrznych: powietrzne czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera z przodu, dodatkowa kolanowa dla kierowcy oraz kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu. Jeśli wybieracie się w dłuższą trasę, przyda się Wam system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Na ekranie komputera pokładowego będziecie informowani o spadku ciśnienia w oponach, a na w przypadku kolizji, Wasz Touran zatrzyma się automatycznie.
Ciekawym rozwiązaniem jest aktywny tempomat. Jeśli jeździcie na dłuższe wycieczki, wiecie jak bardzo użyteczny jest tempomat (automatycznie utrzymuje stałą prędkość pojazdu). Tutaj zastosowano bardziej zaawansowaną opcję, która pozwala utrzymywać prędkość i odległość od poprzedzającego samochodu tzn. jeśli samochód z przodu zahamuje, Wasz Touran również zwolni, gdy przyspieszy, Wy również nabierzecie prędkości cały czas utrzymując bezpieczną odległość.
Czy VAN może się podobać?
Touran ujął nas nową stylistyką, która z wcześniej "kwadratowego pudełka" wydobyła trochę emocji i stylu. To nie samochód, przy którym o szybsze bicie serca przyprawicie przechodniów. To jednak samochód, który pomimo segmentu VAN ma sporo charakteru. Naszym zdaniem światła LED i boczne wcięcia nadają mu dynamicznego wyglądu.
Jest dłuższy, szerszy ale niższy od poprzednika, dzięki czemu jego proporcje są teraz miłe dla oka. Nam najbardziej podoba się w wersji z felgami Marseille 7J x 18, sami mamy nieco mniejsze Stockholm 6,5 J x 17 - serce nam podpowiada, że na następne wakacje to powinno się zmienić ;) .
W kolejnym poście napiszemy Wam więcej o nowinkach technologicznych, o możliwościach systemu Discover Media, o cenie, spalaniu i kosztach użytkowania Tourana. Sprawdzimy też, czy Touran ma wady i opcje, które nam się nie podobają.