Obecna rzeczywistość jest bardzo trudna, szczególnie przez to, jak wpłynęła na nas pandemia. Niejako uwydatniła ona mnogość problemów, z jakimi zmagają się obecnie rodzice. Wielu może bagatelizować to, jak wygląda obecne życie ich pociech, lecz statystyki są naprawdę druzgocące. Wystarczy przytoczyć parę ich kluczowych punktów:
– 70% dzieci w wieku przedszkolnym systematycznie korzysta z tabletów lub smartfonów .(Millward Brown dla FDN, 2015).
– 26% dzieci do 6 roku życia posiada własne urządzenia mobilne (raport 2015 ”Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce”)
– 60% rodziców, udostępnia dzieciom tablet lub smartfon, żeby zająć się swoimi sprawami. (Millward Brown dla FDN, 2015)
– 8% pięciolatków ma swój własny tablet. (Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej 2019r)
Te statystyki są naprawdę zaskakujące — szczególnie że na co dzień nie zauważamy tego, jak wiele czasu spędzamy przed różnymi typu ekranami. Nietrudno tutaj o nadużycia, szczególnie gdy dzieci nie rozumieją, jak łatwo dać pochłonąć się przeróżnym treściom.
Celem kampanii „Odłącz się – Połącz się” jest dotarcie do jak największej ilości rodziców, opiekunów i nauczycieli używając dostępnych kanałów, by przede wszystkim, poznali zagrożenia i niebezpieczeństwa nadmiernego korzystania z ekranów, dowiedzieli się nieco na temat odpowiednich i nieodpowiednich treści, ale też wiedzieli jak postępować w przypadku sytuacji problemowych oraz wyłapywania sygnałów występowania e-uzależnień. Dzięki tej obecności i nowo nauczonej uważności — poczujemy, że naprawdę mamy wpływ na życie naszego dziecka!
Organizatorem kampanii jest Stowarzyszenie Strefa Wsparcia – organizacja pozarządowa wspierająca rodziców i nauczycieli. Strefa Wsparcia stawia sobie za cel szerzenie szacunku i empatii, jako najskuteczniejszego narzędzia wspólnego życia w społeczeństwie. Uczy rodziców, jak wychowywać młodych, silnych ludzi, jednocześnie nie naruszając ich integralności. Promuje ona także wiedzę na temat zrównoważonego korzystania z technologii przez najmłodszych.
Cała kampania podzielona będzie na cztery segmenty. Dzięki temu każdy z nas będzie mógł w swobodny i intuicyjny sposób oswoić się z nową wiedzą:
- Obudź świadomość (marzec 2022)
- Obudź relację (kwiecień 2022)
- Obudź wyobraźnię (maj 2022)
- Obudź aktywność (czerwiec-sierpień 2022)
Aby dowiedzieć się więcej o kampanii, odwiedźcie poniższe linki: