Wakacje to czas licznych podróży autem - dłuższych i krótszych, nad morze, w góry, na basen czy w odwiedziny do babci. Taka podróż może być doskonałą okazją do spędzania jakościowego czasu rodziców z dziećmi. Niestety, najmłodsi często uznają, że te chwile najlepiej wykorzystać na grę na telefonie lub oglądanie bajek na tablecie. Aby zmienić tę sytuację i promować cyfrowy detoks oraz umacnianie rodzinnych relacji podczas letnich wojaży, OTOMOTO wraz z Natalią Kukulską przygotowało kampanię edukacyjną "Trasoumilacze".
Natalia Kukulska podaje 6 pomysłów na gry - Trasoumilacze
Natalia Kukulska to wokalistka spędzająca niezliczone godziny w podróży podczas licznych tras koncertowych i zaangażowana w promowanie dobrych wzorców mama. Jako świadomy rodzic, zdaje sobie sprawę z negatywnego wpływu nadmiernego korzystania z elektroniki na rozwój dzieci. Postanowiła wspierać OTOMOTO w promowaniu aktywnego spędzania czasu z maluchami podczas podróży samochodem.
Zgubny wpływ elektroniki na rozwój dziecka
Z badań wynika, że tablety i smartfony to codzienni towarzysze najmłodszych. Według danych z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej z ubiegłego roku, dzieci swój pierwszy smartfon otrzymują najczęściej w wieku 7-10 lat. A zgodnie z raportem “Brzdąc w sieci – zjawisko korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat” kontakt z elektroniką dzieci zaczynają zazwyczaj tuż po ukończeniu 2 roku życia.
Na problem zwraca też uwagę Daria Wiernek, psycholog dziecięcy:
"Warto pamiętać, że kontakt z szeroko pojętymi “ekranami”, szczególnie u najmłodszych dzieci wiąże się z silną stymulacją niedojrzałego jeszcze układu nerwowego. Z tego powodu dzieciom i młodzieży trudno jest radzić sobie z emocjami towarzyszącymi w trakcie używania smartfonów czy tabletów. Korzystanie z urządzeń elektroniczych wiążę się z przyjemnością, często stanowi źródło szybkiej gratyfikacji i może stać się z nawykowym sposobem regulowania nastroju. Tymczasem dla prawidłowego rozwoju zarówno poznawczego jak i emocjonalnego potrzebne są różnorodne doświadczenia a przede wszystkim bezpieczne oraz akceptujące relacje z bliskimi osobami. Gry i zabawy w gronie najbliższych podczas podróży mogą być świetną okazją do pobudzania wyobraźni i kreatywności, ćwiczenia pamięci czy koncentracji, jak również przyczynić się do wzmocnienia relacji rodzinnych”.
Gry słowne jako alternatywa dla tabletów
W ramach kampanii "Trasoumilacze", OTOMOTO proponuje 6 gier słownych, które rozwijają wyobraźnię, kreatywność oraz umiejętności językowe dzieci, a przy okazji wspólnej zabawy z rodzicami, wzmacniają się więzi rodzinne. Gry, czyli Trasoumilacze, są łatwe do zrozumienia i nie wymagają żadnych dodatkowych gadżetów. Rodzice mogą wykorzystać je podczas podróży samochodem, angażując dzieci w wspólne zabawy i rozmowy. To co, gramy? Zasady gier znajdziecie poniżej.
Zagraj w Trasoumilacze ze swoim dzieckiem!
Słowne domino
Gra polega na tym, że każde kolejne słowo musi zaczynać się od litery, na którą kończy się poprzednie. Jeśli rozpoczynający grę jako pierwsze słowo poda "rower", to kolejny zawodnik musi podać słowo zaczynające się na literę "r", na przykład "rulon". Słowem podanym przez kolejnego gracza będzie np. "niebo".
Na jedną literę
Zabawa dla dzieci, które potrafią budować zdania. Gracz musi zbudować zdanie, w którym każde słowo zaczyna się na tę samą literę. Spójniki "i", "z" i "w" się nie liczą. Przykładowe zdanie może brzmieć: “Wesoła Weronika wróciła z wyjazdu”. Aby zwiększyć poziom trudności starszym dzieciom, można wymagać zdań o sobie lub o kimś, kogo znają.
Zwierzaki
Gra polega na odgadywaniu, o jakim zwierzęciu myśli dana osoba poprzez zadawanie pytań naprowadzających, na które można odpowiedzieć tylko "tak" lub "nie". Jedna osoba szuka w głowie zwierzęcia, a druga osoba próbuje go odgadnąć, zadając maksymalnie 10 pytań.
Przykładowe pytanie: Czy to zwierzę jest większe od psa?
Po zadaniu maksymalnie 10 pytań, osoba zgadująca, próbuje odgadnąć, jakie zwierzę ktoś miał na myśli. Niezależnie od wyniku, role się odwracają i wcześniejszy pytający wymyśla swoje zwierzę.
Język robotów
Ta zabawa przeznaczona jest dla młodszych dzieci i polega na przegłoskowaniu słów lub wyrażeń i pozwoleniu dziecku odgadnąć, co się mówi "w języku robotów". Na przykład, słowo "kolorwanka" w głoskowym języku robotów brzmi "k-o-l-o-r-w-a-n-k-a". Długość słów można dostosować do możliwości dziecka, zaczynając od krótszych i stopniowo zwiększając trudność.
Nazwy miejscowości
Ta gra pozwoli szczególnie mocno rozwinąć skrzydła wyobraźni Twojemu maluchowi i Tobie. Podczas podróży samochodem cały czas mijamy tabliczki z nazwami miejscowości. Można wykorzystać te nazwy jako inspirację do opowiadania historii. Wspólnie wymyślcie bajkę inspirując się nazwą miasta lub wioski: zastanówcie się, jak powstały te nazwy i dlaczego dana miejscowość tak się nazywa. Przykład: Wesoła? To musiała być jakaś księżniczka, ale dlaczego była wesoła? Może dlatego, że król i królowa grali z nią w fantastyczną grę jadąc karocą?
Zabawa w skojarzenia
Ta zabawa polega na tworzeniu luźnych skojarzeń między słowami. Można łączyć różne słowa w nietypowy sposób, dając się ponieść wyobraźni. Na przykład, słowo "zielony" może kojarzyć się z żabą, a żaba z wodą, woda z rybą, ryba z milczeniem, a milczenie z ciszą. Gra polega na kontynuowaniu skojarzeń, tworząc nowe połączenia między słowami. Zapytacie,co ma wspólnego zielony ze spokojem? Niewiele, ale nie jest to przeszkodą, żeby pojawiły się w jednej „turze” skojarzeń.
Grajcie w Trasoumilacze!
Kampania "Trasoumilacze" OTOMOTO to inicjatywa mająca na celu zachęcenie rodziców do aktywnego spędzania czasu z dziećmi podczas podróży samochodem. Dzięki proponowanym grom słownym, rodziny mogą wspólnie bawić się i tworzyć niezapomniane wspomnienia, jednocześnie ograniczając czas spędzany przed ekranem. Akcja ta ma na celu promowanie alternatywnych form rozrywki, które rozwijają wyobraźnię, komunikację i więzi rodzinne. Zachęcamy rodziców do dołączenia do kampanii "Trasoumilacze" i czerpania radości z aktywnego spędzania czasu z dziećmi podczas letnich podróży samochodem.
Dowiedz się więcej >>tutaj<<